ALGEMENE VOORWAARDEN VAN ILO KEUKENS & INTERIEUR NV

Dit zijn de algemene voorwaarden (hierna: “Algemene Voorwaarden”) van ILO Keukens & Interieur NV met maatschappelijke zetel te Koninginnelaan 25, 9031 Drongen en ingeschreven in de K.B.O onder het nummer BE0430.751.957, tel: +32 9 216 16 70, e-mail: info@ilokeukens.be (hierna: “ILO”).

 

Artikel 1. Toepassingsgebied en aanvaarding

1.1 Deze Algemene Voorwaarden worden aan de Klant ter beschikking gesteld voor het sluiten van de overeenkomst. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod, elke offerte, en elke tot stand gekomen overeenkomst met betrekking tot goederen en/of diensten door ILO aangeboden. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden of andere bedingen van de Klant.

1.2 Elke bestelling, opdracht, aanvaarding van het aanbod of akkoord met de offerte houdt een aanvaarding in van deze Algemene Voorwaarden, zonder enig voorbehoud, door de Klant die verklaart daarvan voor de totstandkoming van de overeenkomst kennis te hebben genomen in een voor hem begrijpbare taal. Door de aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden erkent de Klant dat elk van deze voorwaarden werkelijk gewild is en geen van deze voorwaarden, afzonderlijk of gezamenlijk, een kennelijk onevenwicht schept in de overeenkomst tussen ILO en de Klant. Bij de prijsbepaling werd rekening gehouden met deze Algemene Voorwaarden.

 

Artikel 2. Offertes

2.1 De offertes en bijhorende schetsen en tekeningen van ILO zijn indicatief en vervallen indien zij niet binnen 30 kalenderdagen werden aanvaard door de Klant, behoudens anders op de offerte vermeld. De offertes zijn pas bindend voor ILO na aanvaarding door de Klant en navolgende bevestiging door ILO.

2.2 Offertes worden steeds opgesteld aan de hand van de gegevens verstrekt door de Klant.

2.3 ILO behoudt zich het recht voor om bepaalde opdrachten zonder opgave van reden te weigeren.

2.4 Meerwerken worden pas uitgevoerd na de bevestiging van de opdracht én de prijs door de Klant en wanneer de betreffende (eenheids)prijs overeengekomen is.

 

Artikel 3. Levering en uitvoering

3.1 De levering van goederen en uitvoering van diensten zal in de mate van het mogelijke gebeuren binnen het tijdstip dat in de individuele orderbevestiging is doorgegeven. De vermelde termijnen zijn niet bindend, maar worden louter als aanwijzing gegeven.

3.2 Wijzigingen in de bestelling hebben automatisch tot gevolg dat de vooropgestelde leveringstermijnen vervallen en opnieuw moeten worden overeengekomen.

3.3 Als plaats van levering geldt het adres dat de Klant heeft kenbaar gemaakt. Bijkomende kosten als gevolg van onvolledige of onjuiste informatie van de Klant zullen aan de Klant in rekening worden gebracht.

3.4 Indien de levering op het geplande tijdstip niet mogelijk is door toedoen van de Klant, is de Klant gehouden in te staan voor de daaruit voortvloeiende kosten van stockage.

 

Artikel 4. Werfomstandigheden

4.1 De Klant staat in voor de nodige vergunningen en toegankelijkheid van de werf voor de volledige duur van de uitvoering van de werken. ILO dient hiertoe geen bijzondere voorzorgen te nemen of een voorafgaandelijk onderzoek in te stellen. Zo dient de Klant behoudens andersluidend voorafgaand en schriftelijk akkoord o.m. te zorgen voor de nodige stedenbouwkundige vergunningen, de werf toegankelijk te maken en van de nodige bebakening te voorzien (desnoods via de bevoegde overheden), elektriciteit en water op de werf voorzien en ILO te vrijwaren voor elke mogelijke vordering uit hoofde van burenhinder.

4.2 Wanneer voertuigen van ILO ingevolge in- en uitrijden van werven de straat bevuilen, dient de Klant ervoor te zorgen dat de straat per kerende schoongemaakt wordt teneinde ongevallen te vermijden.

4.3 Indien voor leveringen of werken materiaal op privéterrein moet gebracht worden, dient de Klant vooraf na te gaan of er geen gevaar is voor schade aan ondergrondse rioleringen, leidingen, tanks of putten, privéwoningen, opritten, etc.

4.4 ILO aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor door Klanten aan haar toevertrouwde voorwerpen. De Klant dient ILO echter wel te voorzien van alle noodzakelijke informatie betreffende deze voorwerpen.

4.5 Eventuele schadevergoedingen, herstelmaatregelen, kosten, boetes, etc. die voortvloeien uit het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel door de Klant vallen integraal ten laste van de Klant.

 

Artikel 5. Prijs en betaling

5.1 De prijs voor de goederen en/of diensten van ILO is deze vermeld op de offerte.

5.2 ILO behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor eenzijdig de prijs te wijzigen indien één of meerdere objectieve factoren voor de prijsbepaling sinds de datum van offerte door voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheden zijn gestegen in kostprijs,  met inbegrip van doch niet uitsluitend de prijzen van: grondstoffen, diensten van toeleveranciers, energie en loonkosten.

5.3 De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat alle kennisgevingen van ILO geldig kunnen gebeuren via het e-mailadres dat de Klant aan ILO heeft bezorgd. Al de facturen van ILO zijn betaalbaar binnen de termijn vermeld op de factuur. ILO vraagt steeds een voorschot en de activiteiten worden pas aangevat na ontvangst van het voorschot.

5.4 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de prijs binnen de voormelde termijn wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling het factuurbedrag verhoogd met, enerzijds een verwijlintrest van 1% per begonnen maand waarbij elke begonnen maand geldt als een volledige maand en anderzijds een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag met een minimum van 125€, onverminderd het recht van ILO op een hogere vergoeding indien de invorderingskosten voormeld forfait te boven gaan. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigd saldo van al de andere, zelf niet-vervallen facturen, van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

5.5 Indien de factuur op verzoek van de Klant op naam van een derde werd uitgeschreven, dan blijft de Klant hoofdelijk en solidair met de derde gehouden ten opzichte van ILO, tot naleving van alle verbintenissen voortvloeiend uit deze Algemene Voorwaarden.

5.6 Gedeeltelijke facturatie kan worden opgemaakt naargelang de levering der goederen of vordering der werken.

5.7 Verhogingen van belastingen, retributies, rechten of lasten vanwege de overheid die niet van toepassing waren bij het opstellen van de offerte vallen ten laste van de Klant.

5.8 ILO is gerechtigd om haar verbintenissen ten aanzien van de Klant op te schorten dan wel de overeenkomst te ontbinden indien de Klant zijn betalingsverbintenis niet nakomt.

 

Artikel 6. Eigendomsvoorbehoud

6.1 In afwijking van artikel 1583 van het oud Burgerlijk Wetboek blijven de geleverde of geplaatste goederen exclusieve eigendom van ILO tot gehele betaling van de factuur door de Klant, m.i.v. de overeengekomen prijs, kosten, interesten en eventuele schadevergoedingen.

6.2 Tot het ogenblik van de eigenlijke eigendomsoverdracht, is het de Klant verboden om de goederen door te verkopen, te verhuren, te verpanden, te verwerken, te incorporeren of op enige andere wijze te vervreemden of te bezwaren, totdat de factuur en alle overige verschuldigde sommen volledig voldaan zijn.

6.3 Ondanks dit eigendomsvoorbehoud, gaat het risico wegens verlies of beschadiging over op de Klant vanaf de levering van de goederen.

 

Artikel 7. Overmacht

7.1 ILO is niet aansprakelijk voor een vertraging in de uitvoering of voor een niet-uitvoering van haar verbintenissen omwille van gebeurtenissen buiten haar normale controle die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert, inbegrepen maar niet beperkt tot stakingen, onverwachte files, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-) netwerk, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, vertragingen door onvoorziene hinder op de werf, etc. In deze gevallen behoudt ILO zich het recht voor de overeenkomst te beëindigen of te herzien, dan wel de bijkomende kosten aan te rekenen aan de Klant.

7.2 Wanneer de werkzaamheden ten gevolge van overmacht worden onderbroken, zal de uitvoeringstermijn worden geschorst voor de duur van deze onderbreking en worden vermeerderd met de tijd nodig voor het heropstarten van de werkzaamheden.

 

Artikel 8. Beëindiging en herziening van de overeenkomst

8.1 De overeenkomst kan door ILO te allen tijde eenzijdig en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst worden beëindigd voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte ingeval de Klant een ernstige wanprestatie begaat zoals het niet tijdig voldoen van de facturen of indien het vertrouwen van ILO in de kredietwaardigheid van de Klant geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de Klant en/of aanwijsbare andere gebeurtenissen, die het vertrouwen in de goede uitvoering van de door de Klant aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken. ILO behoudt zich in dat geval eveneens het recht voor, zelfs indien de goederen reeds geheel of gedeeltelijk werden verzonden, de gehele bestelling of een gedeelte ervan op te schorten en van de Klant geschikte waarborgen te eisen. ILO bepaalt zelf wanneer de werken opnieuw kunnen aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging is verschuldigd.

8.2 Alle omstandigheden die redelijkerwijze bij het sluiten van de overeenkomst onvoorzienbaar waren en die de uitvoering van de overeenkomst ernstig bezwaren, geven ILO het recht op de ontbinding of herziening van de overeenkomst tot hetgeen ILO en de Klant redelijkerwijze zouden zijn overeengekomen op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst indien zij rekening hadden kunnen houden met deze omstandigheden.

 

Artikel 9: Annulering

9.1 Geplaatste bestellingen kunnen niet herroepen of geannuleerd worden door de Klant, dan enkel in onderling overleg en mits schriftelijk en voorafgaand akkoord van ILO.

9.2 Indien de Klant een geplaatste bestelling annuleert of een gesloten overeenkomst verbreekt, zal een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 30% van het bedrag van de bestelling verschuldigd zijn, met een minimum van 150 €, en dit onverminderd het recht van ILO om een volledige vergoeding voor de opgelopen schade te vorderen overeenkomstig artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek. De werken die reeds uitgevoerd werden en/of de materialen die reeds besteld werden met het oog op de uit te voeren werken moeten door de Klant integraal vergoed worden.

 

Artikel 10. Aansprakelijkheid en klachtindiening

10.1 ILO is slechts aansprakelijk voor de niet-naleving van haar contractuele verbintenissen, indien en slechts voor zover schade is veroorzaakt door haar opzet of grove schuld. Voor overige fouten is ILO niet aansprakelijk.

10.2 ILO is nooit aansprakelijk voor indirecte schade (zoals bv. gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie). De aansprakelijkheid van ILO is in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de voor de betrokken bestelling bedongen prijs (excl. btw).

10.3 De garantie verstrekt door ILO voor de Klant-consument beperkt zich tot de waarborg voor verborgen gebreken voorzien in het oud Burgerlijk Wetboek (zie artikel 15.4). Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of lichte verschillen in de afmetingen van een goed, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

10.4 Klachten dienen, om ontvankelijk te zijn, schriftelijk (aangetekend of via email met ontvangstbevestiging op info@ilokeukens.be) bij ILO aan te komen 7 kalenderdagen na de levering en/of dienstverlening, of in geval van verborgen gebreken, 7 kalenderdagen na ontdekking van het gebrek of na het moment waarop dergelijke ontdekking redelijkerwijze had kunnen gebeuren. Het in ontvangst nemen van de goederen door de Klant, het verwerken ervan, al dan niet gedeeltelijk, evenals de ingebruikneming van het gebouw en/of de uitgevoerde werken dekt elk mogelijk gebrek of niet-conformiteit die dan kon worden vastgesteld. De Klant draagt het risico indien de Klant in gebreke is gebleven na de levering en/of uitvoering de nodige testen uit te voeren.

10.5 In geval de specifieke wettelijke waarborgregels van artikel 1792 van het oud Burgerlijk Wetboek van toepassing zouden zijn, zal de voorlopige oplevering als startdatum gelden voor de waarborgtermijn.

10.6 Indien verborgen gebreken of schade bij niet-conforme levering en/of dienstverlening zouden worden vastgesteld, zal ILO kosteloos materiaal (dat overeenkomt met de waarde van de gebrekkige materialen) ter beschikking stellen om het gebrek of de schade te verhelpen maar kan zij nooit aansprakelijk gesteld worden voor enige andere schadevergoeding zoals kosten voor herplaatsing of afbraak, vertragingskosten of eender welke kosten dan ook. Indien de te vervangen goederen worden geleverd met hetzelfde nummer en van hetzelfde type, dan moet de Klant de vervanging aanvaarden, zelfs indien er eventuele verschillen in kleur en afmetingen optreden. De vervangen goederen worden eigendom van ILO.

 

Artikel 11. Intellectuele eigendomsrechten

11.1 Het is verboden gebruik te maken van en / of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel zonder voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ILO. Onder intellectuele eigendomsrechten worden verstaan octrooi-, auteurs-, merk-, tekeningen- en modellenrechten en / of andere (intellectuele eigendoms)rechten, waaronder al dan niet octrooieerbare technische en / of commerciële know-how, methoden en concepten. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven eigendom van ILO. Alsook de inhoud van de website, lay-out, structuur, broncode, logo’s, teksten, afbeeldingen, foto’s, audiovisuele werken, namen en in het algemeen al de communicatie van ILO. Bij overhandiging aan de Klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de Klant noch door derden. De Klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en ILO behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen.

 

Artikel 12. Persoonsgegevens

12.1 ILO is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming en conform de privacyverklaring vermeld op de ILO website: www.ilokeukens.be

 

Artikel 13. Nietigheid en volledigheid

13.1 Deze Algemene Voorwaarden vormen samen met de overeenkomst, offerte of aanbieding de volledige overeenkomst tussen de Klant en ILO, met betrekking tot de erin opgenomen materie.

13.2 Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden als overmatig ruim wordt verklaard, zal de bepaling, niettegenstaande dit feit, uitvoerbaar zijn tot het maximum toegelaten bij wet. Indien enige bepaling van deze Algemene voorwaarden als volledig ongeldig wordt beschouwd, zullen de Klant en ILO deze te goeder trouw vervangen door een bepaling welke zo dicht mogelijk het economisch effect van de ongeldig verklaarde bepaling benadert. In elk geval heeft de eventuele nietigheid van een bepaling in de Algemene Voorwaarden niet de nietigheid van (één) (van) de overige bepalingen tot gevolg.

 

Artikel 14. Bevoegdheid en toepasselijk recht

14.1 Het Belgische recht is van toepassing op alle geschillen die verband houden met of die voortvloeien uit

de aanbiedingen en/of overeenkomsten van/met ILO.

14.2 In geval van geschillen of betwisting zijn enkel de rechtbanken van het  rechtsgebied Gent, afdeling Gent bevoegd.

 

Artikel 15. Hoedanigheid van de Klant

15.1 In het geval de Klant een consument is in de zin van artikel I.1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht gelden voorliggende Algemene Voorwaarden met uitzondering van de artikelen 3.1, 5.4, 10.6, en 14.2.

15.2 In afwijking van artikel 3.1 geldt dat indien ILO niet voldaan heeft aan de verplichting om de goederen en/of diensten te leveren op het met de Klant-consument overeengekomen tijdstip, en de vertraging niet te wijten is aan overmacht, de levering kan worden verricht binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is.

15.3 In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de prijs binnen de in artikel 5.3 vermelde termijn noch binnen een termijn van veertien kalenderdagen na een eerste betalingsherinnering, is de Klant-consument enerzijds een verwijlinterest en anderzijds een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd. De voormelde veertien dagen termijn gaat in op de derde werkdag na verzending van de betalingsherinnering of in geval van een elektronisch verzonden betalingsherinnering op de daaropvolgende kalenderdag.

De verwijlinterest is verschuldigd vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de betalingsherinnering aan de Klant-consument is verzonden tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.

Daarenboven is de Klant-consument volgende forfaitaire schadevergoeding verschuldigd: a) 20,00 € als het verschuldigd saldo lager dan of gelijk aan 150,00 € is, b) 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 € als het verschuldigd saldo tussen 150,01 € en 500,00 € is en c) 65,00 € vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 € met een maximum van 2.000,00 € als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 € is.

15.4 In het geval de Klant een consument is in de zin van artikel 1649bis van het oud Burgerlijk Wetboek geniet hij de wettelijke waarborg van conformiteit zoals omschreven in de artikelen 1649bis tot 1649nonies van het oud Burgerlijk Wetboek.

15.5 De Klant-consument heeft geen herroepingsrecht gezien de leveringen en prestaties van ILO steeds betrekking hebben op volgens de specificaties van de Klant-consument vervaardigde goederen in de zin van artikel VI.53, 3° van het Wetboek van Economisch Recht dan wel de goederen na levering onherroepelijk vermengd zijn met andere goederen in de zin van artikel VI.53,  °6 van het Wetboek van Economisch Recht.